Saturday, April 9, 2011

Mee Rebus


Alhamdulillah dapat jugak makan mee rebus ni... dah banyak kalilaa wat mee rebus ni... especially kalau ada open house masa raya.. tapi tu dulu sekarang dah malas... dah lama sebenarnya teringin nak makan tapi encik asben aku tu taklehlaa takde nasi.. hari2 mau nasi gak... aku pening masak lauk jerr.. buatla apa2 pon kang dia tanya mana nasik... sebab tulaa jarang buat benda2 lain nih.. kalau tak kang kena masak mcm2 aku bukan rajin sangat pon.. tak suka dok dapo lama2 ni pown aku masakkan dia nasi goreng kampung... oklaaa sib baik dia kata ok..


Sebenarnya mee rebus yang sedap ialah blend semua seafood & daging.. tapi kali ni aku wat yang simple2 jerr ala2 mee kari main lebur2 jerr nak senang dan nak cepat.. mak cepat penat tengok dapor mehhhhh (ikut dialog citer "sini ada hantu") resepi asal ialah dari mak mertua.. aku wat muka tak malu call dia tanya cemana nak wat.. satu ketika lama dulu... sebab omak den tak makan daging so mee rebus camni takde dalam kamus masakan dierr huhuhu oklaa jom layannn resepinya... tapi kalini versi seafood tau! sbb aku malas letak daging kang kena tunggu lama hihihihi hasilnya not bad cuma tukang komplen kata asben "eh kenapa ek rasa tak macam yang biasa2" aku jawab "kenapa... sbb abg tak turut serta kat dapur kan abg tukang rasa..."

bahan2nya

A
6 ulas bawang putih*
10 biji bawang merah*
sedikit kunyit*
sedikit halia*
3 sudu besar udang kering*
1 sudu kecil taucoo*
1 sudu besar kacang tanah*
*kisar semua

B
1 mangkuk kerang (rebus dan kopek)
1/2 kg udang
1 mangkuk sotong (ni tarakkk)
3 biji keledek (rebus n lecek)
1 sudu besar rempah kari (babas pedas)
taugeh (ni pon tarakk)
sawi - celur
mee kuning - celur

garam & gula merah
air
minyak masak

aku tambah fish cake, fish ball n sotong ball

hiasan
beberapa biji telur rebus
cili merah n cili hijau hiris
bawang goreng
daun sup & daun bawang

cara2nya

celurkan mee kuning ketepikan celurkan pula sayur sawi ketepikan juga, tumiskan bahan A hingga pecah minyak, masukkan rempah kari dan kacau sekejap masukkan sedikit air kacau rata.. masukkan pula semua seafood, (kerang dan udang), biarkan sekejap terus masukkan keledek lecek dan air ikut kepekatan kuah yang dikehendaki, masukkan bahan perasa garam & gula merah biarkan mendidih bila dah mendidih masukkan fish ball, sotong ball n fish cake. biarkan selama 5 minit dan siap untuk dihidangkan.

1 comment:

shahjiehan said...

wahhhh..sedapnya... nk rasa !!!

jom baca dan komen 10 Fakta menarik. (Part 3)