Thursday, May 12, 2011

Ikan Towchoo


Salam... blogspot meggot arineh... sabau jerlaa.... oknilaa yang sempat aku snap picture masakanku sepanjang aku melalui hari2 yang tak begitu memberangsangkan... semalam ada sedikit demam langsung ke klinik apabila sudah tak tertahan lagik sakit dada sebelah kanan akibat batuk melampau...  dokter suh amik darah n x ray... alhamdulilah result ok... berjenis2 ubat lerr lagik yang harus kutelan... dan ada satu benda lagik yg berceramuk dalam fikiran aku.. nntlaa insyaAllah akan aku ceritakan  jika aku termampu nak citer...

oklaa berbalik pada resepi dalam gambar ikan masak taucoo biasa jerr malangnya aku dah terlupa nama ikan tuh... hahah aku mana kenal ikan apa nampak menarik aku belasah jerr...

bahan2nya
2ekor ikan sederhana besar dikelar, garam n kunyit dan goreng dlm minyak penuh hingga masak
beberapa ulas bawang merah*
bawang putih*
sedikit halia *
2 batang cili merah*
2 batang cili hijau*
beberapa batang cili padi*
semua bahan * dihiris 
2 sudu taucoo yang masin
garam ~ jika perlu
gula
air asam jawa
minyak masak

cara2nya
bahan2 main agak2 jerlah yg suka pedas tambahlaa cili padi nak lebih hangat lebihkan halia... panaskan minyak tumiskan bahan berhiris hingga layu masukkan gula dan taucoo kacau hingga agak pekat.. masukkan air asam jawa (terpulang nak berkuah atau kering) rasa kalau perlu masukkan garam tapi kebiasannya tak perlu sebab ikan goreng pon dah ada garam selain tauco dah masin.. renehkan kemudian masukkan ikan kacau rata dalam 2 ~ 3 minit dan bolehlah dihidangkan.

No comments: