nuffy

Sunday, May 15, 2011

Nasi Hujan Panas


nasi hujan panas ni pon entah bila aku masak ntahhhh tak ingat sudaaa.... tapi ni guna beras biasa, sepatutnya guna beras bashmathi..., barulaa cantek nasinya... sekali tengok2 stock aikkk...!!! takde selalunya aku mmg stock beras tu dalam sekilo hmmm.... malas lerr nak g kedai n... sapa tak kenal akukannn apa yg ada jerr sempoi jerrr yg penting halal...



ni versi senang jerr... cam tak lengkap pon ye gak hihihi digandingkan dengan ayam masak merah serta sayur kobis goreng rempah n papadom... jom layannnzzz

bahan2nya
4 pot beras - basuh n toskan
1 biji bawang besar - di dadu
2 ulas bawang putih - di cincang halus
sedikit jerr halia - hiris halus
2 helai daun pandan - di simpul
abg Ghani - bunga lawang, buah pelaga, bunga cengkih dan kayu manis (agak2 jerlaa)
secubit halba
1 sudu oren sunquick / perahan lemon, limau nipis
garam & gula
pewarna merah & hijau
minyak sapi
susu cair -(agak2 jugak tgk beras yg anda guna)

cara2nya
kebiasannya aku gunakan periuk nasi tapi mulakan atas dapur gas dahulu... ikutlah kepandaian masing2, panaskan minyak sapi dan tumiskan abg Ghani bersama2 halba dan halia dan terus masukkan bawang putih kacau sekejap, masukkan pula bawang besar dan daun pandan biarkan bawang melembut kacau2 selalu.
bila semua dah sebati dan naik aroma masukkan oren sunquick garam dan sedikit gula terus masukkan beras kacau rata, masukkan susu cair / susu segar ikut jenis beras... masa ni aku transfer ke periuk nasi elektrik tekan macam masak nasi biasa n tanak hingga masak.. bila dan mendidih masukkan pewarna biarkan hingga masak, bila dah masak gaul rata dan bolehlaa di hidangkan...

7 comments:

Kazaztan Team said...

apakah abg ghani...adakah bhn2 yg dilistkan itu...konpius...eehhehhee

aeinio said...

chef wan kata Ghani tu simbolik untuk gabungan (bunga lawang, cengkih, buah eplaga dan kulit kayu manis) jgn kompius.. hehehe

aeinio said...

buah pelaga - typo...

Kazaztan Team said...

oooo begitu kah...satu lg soalan... pewarna tu nak letak cam ne...campur kan terus ke dalam nasi kah..atau kena bahagi2kan nasi itu kpd 2 bahagian...

aeinio said...

tak payah masa nasi hampir masak air didih dah agak kering titiskan pewarna jangan kacau, tutup tudung periuk then biarkan hingga nasi kering (masak) lepastu barulaa kacau nasi barula warna tu bercampur..

Kazaztan Team said...

oooooo ok...saya copy resepi...ehehheheh

aeinio said...

woraittt...:)