Thursday, June 23, 2011

Popiah sira pedas


Haaaa meh layan resepi.... aku entah kenapalaa ngadap laptop memang tak retilaa nak pc jugak... komang betul aku nih... (bak kata org Ganu) hehehe sebab dah terbiasa... laptop tu aku guna tuk ngarang2 novel tak siap aku tuh.. edit laaa sana sini... masa otw balik kg atau jalan jauh.. lehlaaa... yg lain2 aku lebih selesa ngadap pc cabuk aku nih...

hmm berbalik kepada resepi senang nih... sebenarnya kulit popiah ni aku beli dah lama gak dok tersimpan kemas dalam peti sejuk frozen... dah lama nak wat popia nestum n popia pedas.. tapi nak start tu lerr yang payahnya... bila dah start kenot stop....

bahan2nya
1 bungkus kulit popiah saiz besar (100kpg) ~ nak guna apa2 saiz pon boleh jerr
1 atau 1/2 cawan tepung gandum yang dibancuh dengan air (fungsinya utk gam kulit popiah tadi boleh juga gunakan putih telur)
minyak masak secukupnya


cara2nya
gulung kulit popiah dan sapukan bancuhan tepung di penghujung gulungan dan gunting serong.. buat sehingga habis dan goreng dalam minyak penuh hingga garing, angkat dan toskan...


bahan sira
1/2 cawan cili kisar (cili boh segera)
3 sudu besar gula
segengam ikan bilis goreng
minyak masak
garam jika perlu...

cara2nya
(oleh kerana aku agak malas nak gunting cili kering so beli yg dah siap jerr perhatian ya jika kita beli cili giling yg segera tu dia dah ada rasa asam dan asin so berhati2 pada penggunaan garam dan tak gunakan asam jawa pon dah ok...)

panaskan minyak dan goreng ikan bilis hingga garing angkat dan toskan..., tumiskan cili boh sehingga garing dan pecah minyak masukkan gula kacau dan rasa akhir sekali masukkan popiah dan ikan bilis kacau rata2 matikan api...

No comments: