nuffy

Monday, July 4, 2011

Pengat Labu & cha cha


Meh layan resepi dah jadi lumrah aku memang akan memasak... tak kiralaa berapa kali seminggu memang akan memasak walaupon menu tu dah ulang tayang bila dah ulang tayang tu memang takderlaaa semangat nak amik gambar kan... hehehe ok kalini mak teringin sangat nak makan pengat labu.. kebetulan pulak bila selongkar peti sejuk terjumpa lebihan cha cha aderlaa dalam suku cawan dan sebuku gula Anau (enau) yang di beli ketika balik kg! memang gula enau ni banyak dijual sekitar jalan kuala pilah dalam daun kelapa dalamnya ada 5 buku aku lebih suka guna enau ni dan gula melaka menjadi pilihan no 2 makanya nisang terengganu jatuh no 3... no 4 lak gula merah atau paling takde gula pasir yang akan hanguskan hahaha


takde sukatan yang agak tepat semuanya main lebur dan ikut sesedap rasa pengat a.k.a bubur ni lebih kurang jerr pembuatannya..

rebus cha cha hingga lembut bersama2 daun pandan yang disimpul masukkan gula anau biarkan hingga gula larut dengan air tambahkan secubit garam dan sedikit sagu mata ikan, kacau rata sebelum masukkan santan cair dan labu yang di dadu..., kacau sekejap hingga labu masak terus masukkan santan pekat kacau sehingga mendidih, rasa jika perlu tambahkan gula pasir sesedap rasa. Boleh dihidangkan panas atau sejuk...

2 comments:

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam aeini..sana sinun ramai buat pengat lak.k.atie pon dah trliur nie..tumpang mkn pengat kat sini yer.

aeinio said...

puasa dah dekat hehee