Thursday, August 9, 2012

Grill Chicken Lemon


Along balik.. last week..., dah bawak p pekena nasi Arab di restoran yang kesemua tukang masak eh bukan orang kita.., pak sheikh semua.., dengar cerita dari Iran.. muka ensem2, tapi memang speaking jerr tak pandai cakap melayu ponn..., maka dengan itu ibu masaklah benda yang menjadi kegemaran Along Syahmi chicken grill ni... budak - budak memang suka makan makanan camnih aku dok pilih peha yang kecik sebab tekak cepat muak...



yang ni gambar yang lengkap sebelum di ngap... ok jom layan resepi. sebenarnya masak benda - benda camnilah yang paling mudah nak sediakan cuma kena perap awal.


seawal 10 pagi dah basuh bersih semua peha ayam ni...

bahan untuk perap 6 ketul peha ayam:-
2 batang serai
4 biji bawang merah
5 ulas bawang putih
3cm halia
1 sudu besar rosemary
1 sudu kecil cajun
1 sudu kecil serbuk thymes
1 sudu kecil serbuk parsley
5 sudu besar sos tiram
1 sudu besar kicap pekat
lada sulah
serbuk kunyit
garam
sedikit air
(kisar semua bahan dalam blender dan golekkan pada setiap peha ayam, sisipkan hirisan lemon pada setiap peha ayam dan  masukkan dalam bekas, sejukkan dalam peti sejuk)


dah perap ayam lebih kurang 3jam potong kentang 4 biji dan belah 4 setiap biji, panaskan oven titiskan minyak zaitun atas tray dan susun ayam bersama kentang dan hirisan lemon bakar hingga masak. (nak bakar ikut suhu yang sesuai seperti biasa saya selalu gunakan suhu 180 panas atas dan bawah, bila dah nampak air ayam dah merembes keluar, keluarkan tray dan ambil jus tersebut untuk dijadikan gravy / kuahnya nanti)

sayur sayuran pula saya gunakan tomato dan salad mentah yang dicurahkan sos thousand island, sementara asparagus dan brokoli tu rut dipanggang dengan renjisan mintak zaitun, garam dan lada hitam. tak lama asal layu aje dan brokoli semakin pekat warnanya dah boleh angkat keluar dari oven.


untuk kuah jus dari ayam panggang tadi dan hanya perlu titikkan sebatang serai serta 1 sudu besar tepung gandum serta lada hitam dalam satu sudu besar serta minyak zaitun kacau dalam mangkuk dengan api sederhana hingga kuah pekat likat berkilat tambah garam jika perlu.

makan camni untuk berbuka dah cukup mengenyangkan.. :)

No comments: