Advert

nuffy

Saturday, November 24, 2012

Masih Sembunyi (ms 23&24)



‘oklah Mila ikut ajer.. mee rebus Haji Wahid ke..?’
‘yup betul… mee rebus Hj Wahid lerr yang tersohor dekat Johor ni kann..’
Hmm.. tempat itu memang biasa sahaja, sebuah lori bergerak dengan kerusi plastik dan meja lipat, tetapi memang betul mee rebusnya enak dan lazat, cendol kacang merahnya pun mengancam, habis licin kami makan seperti sudah kenal lama sahaja.
Menurut Iskandar tempat makan itu kepunyaan kawannya, sengaja mahu menolong bisnes kawan- kawan, patutlah semasa makan tadi, kawannya beria -ia hendak beri makan secara percuma tapi Iskandar berkeras membayar juga, dengan sengaja Iskandar meninggalkan sekeping RM50 di atas meja itu.
Terjerit –jerit kawannya memanggil, sempat juga Iskandar membalas ‘simpan... nanti aku datang  bawa lagi ramai kawan…’ katanya bersahaja.
“hmmm… nampaknya Hazri Iskandar ni pun jenis tak kisah atau jenis kedekut?, Armila berkira – kira dalam hatinya, pemuda ini selamba sahaja mungkin dia ingin antara aku dan dia tidak ada jurang barangkali..”
‘earkk.. aku ni tengah dating ke???’ Huihhh perasan lagi… adoiiii…!!”
Kami bergerak namun akhirnya Hazri membelok kekiri memakir kereta mengadap pantai lido dan jelas kelihatan pulau Temasek di seberang laut sana.
‘jommm… katanya’
Aku pula macam lembu kena cucuk di hidung menurut sahaja sedangkan aku memang bercadang hendak terus balik ke kampung secepat yang mungkin, akan tetapi bila disisi Iskandar aku menjadi tidak kisah ingin berlama-lama dengannya, kami berjalan di tepi Tambak Johor itu.
‘apa kata Mila balik Seremban, malam ni aje..., naik bas..’ tiba – tiba Iskandar bersuara setelah kami sama – sama diam dan hanya melayan perasaan sendiri.
‘haaa…..’ mulut Armila terlopong secara tiba – tiba mendengar cadangan Iskandar.
‘Is risaulah..’ Iskandar duduk di kerusi yang pihak MPJB sediakan.
‘Mila dah biasalah… lagipun ikut lebuhraya senang aje..., rumah Mila pon keluar tol Senawang itu, ikut arah Kuala Pilah dah pun sampai dekat sangat…’
‘betul ke Mila dah biasa..?’ soal Hazri Iskandar lagi curiga.
‘Is.. Mila duduk JB ni dah nak masuk 3 tahun dah Is..., dah selalu sangat ulang alik ke Seremban tu’ Armila meyakinkan lelaki itu.
‘Mila pernah tak naik bas balik kampung..?’ soal Iskandar lagi.
‘pernah juga masa mula-mula duduk sini.., masa tu belum mampu ada kereta lagi.., ok jugalah idea Is tu..., dah makan cendol dengan mee rebus tu dah macam mengantuk pulak, ingat nak tidur aje dah.... tulaa Is, biasanya Mila makan sandwich aje nak makan masakan ibu…’ Armila tersenyum mengiyakan cadangan Iskandar.
‘kita pergi stesen bas Larkin sekejap lagi ya.., kita beli tiket.., Is hantarkan Mila..’ Iskandar memberi pendapat, dalam hatinya dia ingin menghalang sahaja Armila dari pulang kekampungnya dia terasa amat rindu dan ingin sahaja bersama dengan wanita depan matanya kini.
‘apa kata Mila balik rumah dulu simpan kereta, boleh juga mandi kat rumah, boleh Is tolong hantarkan...?’
‘ok jugak.. tapi mana Is nak tunggu, jangan siap lama sangat tau..’
‘dekat rumah Mila tu ada masjid.. Is solat zohor kat masjid tu, dah siap nanti Mila call, missed call atau sms ke...’
‘ok..’ Hazri mengangguk.
Kami bergerak semula ke klinik, Iskandar mengikut kereta Armila dari belakang. Zaiton memerhati dari dalam klinik di pintu kaca. “hai.. dah pukul berapa dah ni.. apa cerita budak berdua nih…?? Sungut Zaiton dalam hatinya.
Armila membawa Iskandar ke masjid selepas menunjukkan arah rumahnya. Sampai sahaja dirumah Armila  mandi dan bersolat.
Selepas sahaja bersolat Armila berfikir sendiri, ‘kenapalah aku begitu mudah memberitahu dia tempat tinggal aku, sampai meminta dia menolong menghantarkan aku ke 

3 comments:

Amie said...

Baris paling akhir tu... aku ke.... kenapa terputus Aienio.

aeinio said...

nnt cek jap baru on blog.. hehehe..

aeinio said...

mmg camtu nnati ada sambungannya lagi amie.. sori tak perasan ayat tergantung...