nuffy

Wednesday, November 28, 2012

Masih Sembunyi (ms 31 & 32)




‘Mila… Is tahu awak risau…, percayalah Is hantar Mila balik dengan selamat insyaAllah…’ Hazri bersuara perlahan apabila melihatkan Armila resah walaupun begitu Armila terus diam tanpa berkata – kata. Radio dikuatkan sedikit bagi menyeronokkan suasana dan menenangkan perasaan.
Sepanjang perjalanan itu Armila terus diam tanpa suara, dalam hatinya sepanjang masa dia terus berdoa dan beristighfar moga segalanya berjalan dengan baik, dalam pada waktu itu dia juga turut memikirkan Adam, ingin sahaja dia hubungi adiknya itu tapi dia segera risau jika adiknya mula syak wasangka yang bukan-bukan,
“iyalah sekejap balik sendiri, sekejap balik dengan bas dan sekarang ini balik dengan Hazri Iskandar, Adam langsung tidak mengenali siapa Hazri Iskandar..”
“apa aku nak beritahu dia adoi… PENING!!. Lelaki ini betul-betul buat kepala aku jadi pusing.” Armila berterusan berkata – kata sendiri bersoal jawab sendiri.
Hazri Iskandar menjadi resah apabila Armila diam tanpa suara, dia mula menguatkan aircond dalam keretanya, mencari –cari CD lagu-lagu yang mungkin boleh hiburkan hati Armila, dia tahu Armila resah, dan dia juga sedar dialah penyebab gadis itu resah, tetapi dia tidak tahu apa yang harus dia lakukan bagi membolehkan keadaan menjadi ceria.
‘Mila panas..? Armila geleng kepala.
Mila suka dengar lagu apa?’ Armila hanya geleng.
Suasana sepi Hazri juga kehilangan kata-kata. Sampai diselekoh perhentian pertama Hazri membelok kenderaannya, Armila kehairanan.
‘kenapa?’ Armila bertanya.
‘saya tahu Mila risau, kalau tak percaya ini kunci kereta saya, Mila boleh drive, saya nak ke tandas sekejap, boleh Mila tolong Is..?’ Hazri menyerahkan kunci keretanya kepada Armila.
‘hahhh!… tolong apa?’ soalan cemas Armila.
‘Tolong belikan air mineral dengan asam masin, saya rasa macam mengantuklah’
‘hah!….. hmmm oklah, awak janji tak tinggalkan saya?’
 ‘ya.., janji.. kunci kereta kan dengan Mila tu..’ Hazri menjuihkan bibirnya.
“sampai bila-bila Mila, hanya ajal yang boleh pisahkan kita”, Hazri senyum segalanya terluah dalam hati.
‘manalah tahu awak ada spare key..’ Armila menjeling Iskandar.
‘tak ada nah beg duit saya kalau awak masih tak percaya..’ Iskandar mengeluarkan beg duitnya malah dia turut mengeluarkan isi poket seluar jeansnya.
‘sekarang ni awak yang boleh tinggalkan saya Mila.. itupun kalau awak tak kasihankan saya.., saya dah tak tahan nak ke toilet ni..’
‘hmmm ok.. ok pergilah..!!’ Armila hendak tergelak tetapi dia menahannya “lucu betul Iskandar ni..”
Armila berlalu, membeli asam masin dan mineral water pada lori bergerak di kawasan rehat lebuh raya, manakala Hazri berlari anak ke tandas berdekatan. Usai membeli Armila bersandar di kereta Hazri yang dipakir di bahu jalan.
Bila terpandangkan wajah lelaki itu hatinya tercuit rasa lega dan girang, hanya senyuman terukir antara mereka. Iskandar juga merasakan perasaan yang sama dia bahagia bila melihatkan senyuman Armila, hatinya lega dirinya tidak ditinggalkan Armila.
‘Nak solat Asar dekat sini..?’ tanya Armila kepada Iskandar.
‘Ok juga...’ Iskandar angguk kepala.
Kereta meluncur lagi, meredah hari petang menuju senja membelah kesibukan siang di lebuh raya mula terpancar lampu –lampu kenderaan.
‘Mila.. nanti kita berhenti di hentian jejantas nak, solat marghrib dan dinner sekali…, ‘
‘Is…, boleh saya tanya awak sesuatu?’
‘hmm apa dia..?’
‘saya er saya.. hmm saya..’
‘tanya ajelah.. apa dia..?’

1 comment:

Citarasa Rinduan said...

chaiyokkkkkk...

ayu nk kena print..
banyak tertinggal