Advert

nuffy

Tuesday, August 14, 2012

Lemak Ketam


sememangnya saya jarang beli ketam.., bukan tak suka amattt suka tapi mengenangkan tempoh makan tu agak lama dari biasa selalu aje hasrat tu terbatal dengan sendirinya... kali ini bulan puasa kan cam dah tak boleh tahan dah tgk ketam... beli gaklah... tapi ingat nak masak lain... tapi bini kena taatkannn hubby suh gak masak lomak... adehhhh.. buatlah jugak tapi tak pedas sangat kang jadi merah2 mata nak makan dahlah susah woo mau makan ini ketam...!!


cam biasa lemak negeri sembilan tapi kali ni aku adjust sket... sengaja bagi lain sikit rasa... lagipun ini ketam kan bukan ikan...

6 ekor ketam saiz sederhana, 5 biji cili padi, 2 ulas bawang merah sedikit kunyit hidup ditumbuk halus, sekotak santan kara dan sekotak air biasa, 2 batang serai dititik, garam dan sekeping kecil asam keping. didihkan dulu cili tumbuk dengan sedikit air masukkan santan dan sekotak air (dari kotak yang sama) masukkan serai dan ketam kacau dengan kerap bubuh pula asam keping dan garam masak hingga kuah didih dan ketam masak.

1 comment:

bizboy said...

Boleh tergugat iman tgk lauk ni tgh2 puas ni..hahaha..kene cari ni buke nanti..:)