nuffy

Sunday, April 25, 2010

Hati Ayam Goreng Kicap



Hmm... mmg pemaleh sejak akhir2 ni nak masak yg senang2 jerr...
kalini recipe hati ayam goreng kicap.. 
(kesudahannyerr me n hubby jerr yg makan anak2 tak suka) 
mmg amat jarang masak lauk ni... 
pertamanya dalam hadis pon dah sebut tak elok makan organ dalaman nak2 pulak hati sungguhpun dalam sains mengatakan hati untuk tambah darah...
i suka makan... cuma dah umur2 camni sedor diri kena kurangkan makanan jenis2 camni.. sekali dua dalam setahun oklaa... lg pun kajian mengatakan hati mmg tak elok utk kesihatan..

apa2 pon meh layann recipe mudah ini!


 


hati ayam - me beli 2hengget jerr nak lepaskan ketagih mamat kek pasar tu bg byk ler pulak dapat semangkuk fuhhhh
1 biji bawang besar - hiris
2 ulas bawang putih - hiris
1 biji cili merah - hiris
1 sudu besar sos tiram
5 sudu besar kicap manis cap kipas udang
pes asam jawa - guna sikit jerr nak ganti dgn cuka pon boley..
minyak masak utk menumis
garam n gula penyedap rasa - tak letak pon takpe sbb sos tiram n kicap manis sudah memberi rasa..

mula2 basuh bersih hati n pedal tu gaul garam n kunyit dan digoreng (awas yerrr malatoppppp tak kesian weyyy... harap jaga diri sendiri ok!) angkat n toskan.. dalam kuali lain panaskan minyak utk menumis, i guna minyak jagung tumiskan bahan2 hiris td, bila dah garing masukkan sos tiram n kicap serta air asam jawa bila dah agak2 nak mendidih tu masukkan hati n pedal goreng td gaul rata n siap utk dihidang..

3 comments:

Inamizan said...

sedap keee. nnti org cuba balik keja nnti...masakan ini untuk mak n ayah sajaank2 x leh makan tengok ye .haaa..haa nnt lepa x pandai..

ain said...

makan hati huhuhu

~ ALIEN ~ said...

nak tny...bwg besar tu ape? bwg merah ke?

sorry tny. bcoz kat rmh sy...bwg besar tu bwg yg brkulit oren. biase la...len negeri, len panggilan nyer. kdg2 kompius gak. hbs rosak resepi jd nyer...huhuhu


WORDZ-SPACE
(blog skema giler tahap gaban)