Advert

nuffy

Sunday, May 16, 2010

UMI, IBU. EMAK. MAMA, MUMMY, MAA

Dua tiga hari ni aku lebih banyak membaca, menonton.. akibat daripada kepala yg asik pening jerr... cuaca panas.. tgklaa byk betul kebakaran yg terjadi pada musim panas camni... sebenarnya dah banyak kali jumpa ada sekali tu balik dr kuantan tgh malam lalu kat jalan depan mesra mall tu jerebu dgn asap... merisaukan betul... ni pon terdetik nak amik gambar.... tak ingat masa bila...



Aku baca n copy paste kisah dibawah dari http://shuhmy.multiply.com/
teringat masa mak sakit aritu... harap dengan artikel ni dapat memberi sedikit sebanyak kesedaran kepada kita semua.. kadang kala kita tak sedar apa yg sepatutnya kita perlu lakukan terhadap ibu kita..
Renung2kanlah
Bila seronok, aku cari....pasanganku
Bila sedih, aku cari....Mak
Bila berjaya, aku ceritakan pada....pasanganku
Bila gagal, aku ceritakan pada....Mak
Bila bahagia, aku peluk erat....pasanganku
Bila berduka, aku peluk erat....Emakku
Bila nak bercuti, aku bawa....pasanganku
Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah....Mak
Bila sambut valentine.. Aku bagi hadiah pada pasanganku
Bila sambut hari ibu...aku cuma dapat ucapkan "Selamat Hari Ibu"
Selalu.. aku ingat pasanganku
Selalu.. Mak ingat kat aku
Bila-bila... aku akan talipon pasanganku
Entah bila... aku nak talipon Mak
Selalu...aku belikan hadiah untuk pasanganku
Entah bila... aku nak belikan hadiah untuk Emak
Renungkan:
"Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja...
bolehkah kau kirim wang untuk Mak?
Mak bukan nak banyak... lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah".

Berderai air mata jika kita mendengarnya........

Tapi kalau Mak sudah tiada..........
MAKKKKK...RINDU MAK.... RINDU SANGAT....

Berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya....
berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibunya.....
berapa ramai yang sanggup. mengantikan lampin ibunya.....

berapa ramai yang sanggup..... membersihkan najis ibunya.......
berapa ramai yang sanggup....... membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya....
berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya.....

Dan akhir sekali berapa ramai yang sembahyang JENAZAH ibunya......

2 comments:

rapheydhillo said...

Ain,
Sedihnya.. tanpa sedar itu yg kita selalu buat..

ain said...

yup.. sedihkan bila baca benda ni.. hmmm...