Advert

nuffy

Thursday, June 17, 2010

Ikan Keli Salai Lomak Cili Padi

Salam... semasa balik ke kampung tempohhari terpandang ikan keli salai tergantung2 kat area kuala pilah tu...sebenarnya dah beberapa kali terpandang tp asyik2 terlepas jerr tak pernah beli... n hari tu aku n hubby beli itik salai, masa kat kampung daging itik ni mak masak lomak cili api, peh tulak ayah masak kari, den tak amik gambarlaa.. tp budak2 mmg suka makan... itik tu pon besar saiznyer... sbb famili aku mmg tak makan ikan sungai.. so on the way balik ke Terengganu barulah kami beli ayam kampung salai n keli salai ni... apa lagi masak lomak cili api laaa....

meh layann recipes...
Kali ni masak tgk apa ajer barang2 yg ada kat dalam rumah n peti sejuk tu entah kenapalaa akhir2 ni aku mmg malas betul g pasar...
6 ekor ikan keli salai medium size

Bahan2 yg di tumbuk lumat
Segenggam Cili Padi
1.5 inci kunyit hidup

1 batang serai di titik / ketuk
1 biji perahan limau kasturi
1 keping kecil asam gelugur

Gaul sebati...
2 paket santan segera RASAKU
2 cawan air 

garam secukup rasa

Cara2nya
masak lemak n9 ni mmg mudah kalau ikut resepi ni, campurkan semua bahan masak atas api sederhana kacau selalu bg mengelakkan santan bergentel, bila dah mendidih matikan api dah siap untuk hidangan..

7 comments:

AesyaZealous said...

cm sedap je.nyum2

Kazaztan Team said...

lama tak makan nie..alahai teringin lak

ain said...

sesekali pekena ni mmg best!

Faez said...

Mmg kegemaran kak faez nie...
Blom lagi masukkan rebung...
nyum²...

rapheydhillo said...

sy suka masak lemak cili api n9.. tp tak suka ikan keli ;-)

ain said...

Dhill sama laa kita, dari kecik tak biasa makan, sib baik boleh masak... payah nak suka ikan tu..

KELI OH KELI said...

sedap....!!! jom tgk blog ikan keli..