Saturday, August 14, 2010

Gulai Lomak Cili Api Udang & Nenas


Nak cerita banyak memang takdelaa kalau bawak hubby pergi pasar memang takleh nampak udang, huhuhuhu.....dan perasan jugak lately ni banyak kali betul masak lomak n masak2 yang gunakan santan ni.. umanggggg aihhh.... kolestrol.... nak tau tak....?  sekilo den masak ni, seekor pun den tak makan... bukan salahkan semua org...., den sendiri yg tak terasa nak makan pon udang ni.. cuit2 nenas jerr....


jom kita layannnnn recipes...

bahan2nya
1kg udang - di bersihkan, belah urat belakang dan buang segala kotoran di bahagian kepalanya.
1/2 biji nenas - potong ikut suka
1 helai daun kunyit - disimpul (tak letak pon takpe)
1/2 kg pati santan + sedikit air (agak2 laa yea....)
garam
asam keping (1/2 keping)

bahan yang ditumbuk lumat
cili api - yang ni agak2 jerlaa ikut suka nak pedas atau tak saya guna dalam segenggam kalau cili padi yang cantik tu tak yah buang tangkainya tumbuk sekali.
1 inci kunyit hidup

cara2nya
Renehkan bahan tumbuk, dalam periuk atau kuali, kemudian masukkan air, santan, daun kunyit, garam dan asam kacau rata... masukkan pula udang kacau selalu jaga.... gunakan api sederhana jangan sampai santan pecah minyak bila dah secukup rasa masukkan nenas bila dah mendidih dan udang dah masak boleh matikan api.... dah siap senangkan masak lomak n9 ni... kena cuba ...

4 comments:

eelobor said...

nampak pn sodap tu....

aeinio said...

tq

Ayu said...

salam ain,
eh!..kebetulan lauk kita sama malam ni..
hehe..lebih kurang samalah udang masak lemak nenas..lets exchange hehe..

SYaMiLa said...

alahai...sedapnya masak lemak cili api udang...