nuffy

Thursday, October 21, 2010

Rendang Ayam berkuah

Masakan yang paling simple dan senang kalau nak masak rendang ayam berkuah lehlaa guna cara ni kalau malas cam aku nikann...




bahan2nya 

1/2 ekor ayam - basuh dan bersihkan
minyak masak
250gram santan kotak kara + 100gram air (jika perlu)
garam & gula
daun kunyit - disimpul
1 batang serai - diketuk
1 keping asam gelugor

bahan2 yg dikisar

1 batang serai
1/2 inci halia
1/2 inci lengkuas
1/2 inci kunyit
4 ulas bawang putih
7 biji bawang merah kecil
cili padi - ikut rasa nak pedas letak lebih..
5 tangkai cili kering- ni pon ikut selera masing2

cara2nya

panaskan minyak.., tumis bahan yang di kisar hingga pecah minyak (kacau2 selalu) bila dah naik aroma masukkan serai titik, n masukkan ayam kacau rata setelah itu masukkan santan dan daun kunyit.... biarkan mendidih dan ayam masak, perasakan dengan garam dan gula masukkan asam keping.. rendang ni sedap makan dgn nasi... dan tak gunakan kerisik.. sempoi kan...

6 comments:

♥ nana i am ♥ said...

sedapnye~ macam ayam kurma kan kak :)

aeinio said...

hehehe mcm tapi lain..

Mak Peah Bini Sood said...

berserai lengkuas manaleh kata resepi simple nih Aeini? Resepi Hebat!...kmok suka nih ada kuah gaul2 makan panas2 NYUM!

aeinio said...

sesekali kena tukar selera gak ek.. nnt nak carik ayam pencen bikin mcm ni jugak...

Lin Rosly said...

Salam Ain...
Rendang Ayam Berkuah.....Nampak Menyelerakan....

Lin Rosly said...

Salam Ain...
Rendang Ayam Berkuah.....Nampak Menyelerakan....