nuffy

Sunday, October 24, 2010

sapa2 pon pandailaa goreng mee...



ihikkkkkkk.... 
dah banyak kali woo goreng mee tapi nilaaa mee yang aku rajin nak snap gambonya.... mee goreng ni paling senang... aku ingat lagi time baru2 kawen dulu hubby aku mmg tak suka versi aku goreng mee tapi gambo kat atas tu versi yang dia suka laa... mak sendiri ajar goreng mee kicap, tak payah garam sebab mee kuning dah ada rasa cukup dgn kicap dengan sos tiram ajer...., so dulu2 mmg mee aku hitam sebab letak kicap secukup rasa hehehehehheh... bila suami dah komplen aku surelaaaaa bengang kan! peh tu intai2ler mak mertua masak cemana, memang sedap..., tapi pedas maa.... anak2 takleh makan kesian... tradisi mee kicap aku masih berterusan hinggalaa tahun2 kebelakangan ini aku dah mula masak yang pedas2 sbb anak2 dah besar yg kecik "din" pon jenis tahan pedas.. so meh layannn ini resepi

bahan2nya
  • 1 bungkus mee kuning
  • 1 sudu besar udang kering - rendam dlm air panas dan tumbuk kasar
  • sedikit udang/ sotong / daging/ ayam - saya guna daging cincang
  • sedikit bebola ayam - belah 2
  • sedikit fish cake
  • 3 pokok sayur sawi (saya guna baby sawi)
  • sedikit taugeh
  • 2 atau 3 ulas bawang putih - ditumbuk
  • 5 biji bawang merah - di tumbuk
  • 3 sudu besar pes cili - cili kering yang dikisar
  • minyak masak
  • garam n gula
  • 1 sudu besar sos tiram

cara2nya

panaskan minyak tumiskan bawang putih, biarkan garing, masukkan bawang merah biarkan naik aroma kemudian masukkan pula pes cili masak hingga cili garing dan pecah minyak, terus masukkan daging cincang kacau sekejap dan masukkan fish cake dan bebola ayam masukkan sedikit air (lebih kurang 5 sudu besar),biarkan daging empuk bila dah garing terus masukkan udang kering dan sos tiram masukkan gula, rasa ek..., kalau perlu... tambahkan garam atau kicap cair akhir sekali masukkan mee dgn semua jenis sayur tadi kacau rata hingga betul2 sebati dan siap untuk di hidangkan... kalau kat Ganu ni makan mee kena ada kepok lekor atau keropok ikan yang di goreng baru ngam!

5 comments:

Tomato Gurl's Life said...

hehe..siap ajar goreng mee..sy org ganu..suka makan mee ngan kepok keping grg~

anymz said...

ini memang versi mee akak ni..apa2 pun jenis masakan mee memang akak suka tapi kat rumah ni memang suka sgt kalau cili kering di kisar dgn udang kering tu..

Siti Ruhayu Ab Rahman said...

wah......but mee goreng awak nampak sedap..

i like

diana said...

ooo..saye pun kalau goreng mee tak suke kicap tu..
kalau mee ade kaler kicap je saye takut nak makan..
mesti rase kicap je..
hehe..saye suke yang kaler macam ni..
terliur pulak tengok..

aeinio said...

mee kicap yg sgt nostalgik dlm hidupku...