nuffy

Friday, November 12, 2010

Tumis Asam cili hijau...

here my new recipes.. u all... trylerr memang malatopsss best gilerr.... i tell u...
aku rasa pasni....., ni adalah antara masakan yang akan ku buat lagi dan lagi... hubby aku dulu pernah tanya yang masak dulu tu yang ni laa yang tulaa aiyooo mak dah lupa.. pehtu dah lama dulu jugak dia dah ingatkan "len kali..., tulislaa sukatan dan bahan2 bila masak..... kan senang" masa tu mmg terpk jugak.. tapi sbb anak2 masih kecik tak sempat mau carik kertas n pen! sedihlaa jugak bila dia tanya masakan yg kena dengan selera dia aku blurr "yang mana ek..???" uwaaaaaa


sebenarnya resipi ni tercetus masa buka peti sejuk tgk cili hijau jerr yang banyak pesal tah aku beli cili ni bebanyak aku pon tak taw... dalam kepala dah pk mcm2 dah ni sambil kuarkan ikan.. so aku masak lerr apa barang yang ada... sempoi n senang tau!

bahan2nya
2 ekor ikan duri saiz sederhana - cuci bersih (apa2 ikan pon boleh)
minyak masak
garam
asam keping (boleh juga ganti dgn cuka/ asam jawa)
daun kesum
1 btg carrot di potong baji
air secukupnya

bahan yang di tumbuk / kisar
12 biji cili hijau - (nak pedas leh tambah cili padi dan tak payah letak lada hitam)
1 sudu besar taucu
2 labu bawang besar
halia
lada hitam
sedikit jerr belacan

cara2nya
panaskan minyak tumis bahan yang di tumbuk tadi hingga pecah minyak dan cili garing, masukkan ikan dan air hingga ikan terendam biarkan sekejap, masukkan garam dan asam keping biarkan mendidih masukkan pula daun kesum biarkan mendidih hingga ikan betul2 masak, akhir sekali oleh kerana rupanya hijau sangat maka aku letak carrot terus matikan api... pasni nak cuba wat ayam lak tak payah letak daun kesum tukar letak serai n kurangkan asam hmmm pasni bla bla bla bla...

3 comments:

baincardin said...

erkkk...terliur lagi!!!~ ^_^'

Mak Peah Bini Sood said...

mcm nak try lerr dlm esbok tu pun ada ikan duri...

aeinio said...

bain - hehehehe
k mok - leh ajer try.. tapi tulaa tak berapa pedas...