nuffy

Sunday, August 14, 2011

Lemak Tempoyak Udang pedas


menu ni aku masak masa mak mertua datang ke rumah sebelum poser ituari... dok tersadai dalam draff entah apa yg sebuk bona entah!!.. hehehe tapi memang busy pon... dengan benda remeh temeh... aku lak kalo mengemas memang lembab sebab betul2 kemas punya habih segala ceruk aku punggah memunggah pastu baru mengemas... tulaa pasal semua pon jadi lambat...
 k resepi ni mudah jerr... dah nama pon musim durian.. kan tengok dalam peti ada lagik setengah tupperware tempoyak tak terusik.. biasalah rumah ni tempoyak tak berapa nak laju.. benda2 yg ada bau2 nih memang slow laa... jarang2 tapi yg laju belacan... sambal belacan jarang putus sebb hubby suka...
ok jom layan resepi

bahan2nya
1/2 kg udang
1 cawan tempoyak
1 cawan santan
10 biji cili padi
sedikit kunyit hidup
garam & asam keping
bawang merah kecil - mayang halus
daun kunyit mayang - mayang halus
2 batang serai - mayang halus
sedikit sayur pucuk ubi rebus - mayang halus

cara2nya
tumbuk cili padi dengan kunyit hidup hingga lumat, kemudian renehkan atas dapur bersama2 tempoyak, masukkan udang perasakan dengan garam n gula, adakalanya tempoyak agak masam so tak payah letak asam gelugur rasa dan agak2 sendiri wokey... masukkan santan dan semua bahan yang di mayang kacau hingga mendidih.. kalau suka petai boleh juga di masukkan dalam kuah ni... dah siap matikan api bolehlaa dihidangkan.

8 comments:

ady said...

sedapnye...

Amie said...

lemak tempoyak udang?...pedassss.... memang sodap!

aeinio said...

tulerrr berdesip2 makan..

ninazsyafinaz said...

salam perkenalan..waduh!!! lemak tempoyak..all time peberet!!

aeinio said...

nina... thnx singgah blog akak.. salam kenal juwerrr...

S.U.F.E.E.N.A.N said...

Alamakkkkk..tempoyaaakkkk..bestnyaaa..!!

Kalaulah kat uk ni mewah durian mcm kat mesia, harus berbalang-balang saya buat tempoyak sendiri..

aeinio said...

kena tanak pokok doyan kat sana tuh hehehe

♥ nana i am ♥ said...

alahai~ kecoq air lioq tengok ;)' tq kak ain for the recipe.nana kawan dgn orang pahang.asek kene hint soh blaja masak gulai tempoyak..hehe