nuffy

Sunday, June 17, 2012

Sambal Sotong Kembang


Bestkan.. sambal sotong aku suka jer sambal sotong.. bila bgtau hubby masak sambal sotong dia tersengih.. bila aku cakap sotong yang kembang tu.. dia tepuk dahi aku... wakaka aku tau dia tak suka... tepuk sayang hokeyyy... kalau tepuk kuattt jaga rrrr..

dia cakap dengan aku 'tengok rupa sotong tu dia terbayang tiub tayar basikal...'
hehehe kang aku betul2 rebus basikal dia kang! haaaa haruuuu


ok jom kasik layan resepi....

kalau dah folow resepi sambal aku.., sama jerrr... blend cili kering yang telah dibuang biji dan direbus atau rendam dengan air panas bersama sedikit bawang merah, serta belacan tumiskan hingga pecah minyak, masukkan sotong yang telah dibasuh dan disiang toskan sebab sotong ni memang berair kalau perlu lapkan dengan kitchen towel. masukkan juga hirisan bawang besar, gula, garam dan pes asam jawa rasa..., renehkan dengan api kecil hingga sotong lembut.


dah siap sesuai gak makan dengan nasi lemak... 'kalau boleh.. jangan masak lagi sotong ni ek...' 
' budak2 suka daaa.. masak time abang outsation lerr.. huh!'
'bila dia outstation tuh! manjang ada aje.. hiks..'

4 comments:

Amie said...

sedap apa sotong kembang... rasanya lebih sedap dari sotong segar kalau dibuat sambal.... kan

aeinio said...

yup.. tapi tulaa tak terlayan selera yang macam2 nih ada yg suka ada yang tak huhuhu biasalerr..

♥ nana i am ♥ said...

kak aeini,hujung bulan 9 insyaAllah nana dah start duduk kerteh..boleh laa breakfast nasi lemak sambal sotong kak aeini ;))))

aeinio said...

oo lepas raya ek.. hmm bolehlaa jumpa ek..