nuffy

Sunday, June 17, 2012

Lomak Cili Padi Udang dengan Kacang Buncis


Berlomak cili padi lerr... jumpa udang di pasaraya TMC, murahlaa pada aku sekilo 12hengget... saiz taklah kecik sgt.. selalunya kalau ke pasar tani atau pasar malam tak jumpa udang rege camnih kempunan lerr... rata2 paling murah 19 hengget sekilo dan yg biasa 21 hengget atau 22 hengget sekilo saiz besar siket dari saiz nih.. melampaukannn... tapi kalau dah teringin beli jugak.. elok gaklah mahal makan udang ni tinggi kolestrol...


jangan tak tahu barang kat kerteh ni agak mahal sebenarnya, walaupun tepi laut nak murah g cari sendiri mancing ke menjala ke kannn... rajin dgn tak rajin aje.. kalau dah namanya kena beli semuanya perlukan rm yang tebal... harap maklum...
lauk ni sebetulnya digandingkan dengan sambal sotong kembang tadi.. aku tawlah cik abang aku tu tak suka itu sotong... so dia leh makan udang ni... sian gak kat dia.. kita suka dia tak suka...


ok layannnn..

udang, santan pekat, cili padi, kunyit hidup, garam, asam keping dan kacang buncis.
tumbuk lumat cili padi dan kunyit hidup, campurkan kesemua bahan kecuali udang dan kacang buncis kacau  selalu supaya santan tak pecah minyak bila dah mula mendidih masukkan udang dan kacang buncis masak sebentar hingga udang masak.

4 comments:

♥ nana i am ♥ said...

first time nana tengok resipi masak lomak ado kacang buncis ;) hehe..orang nogori memang favourite masak lomak kan kak..tapi nana elergik dengan seafood T__T

aeinio said...

hmm... takpe ...

zila norazila said...

salam kenal ainie..thnks sudi ziarah blog zila yg x sbrapa tue..:) follow awk yer:)masakn semuanya sedap2 la.

aeinio said...

salam kenal juga zila... tq :)