nuffy

Thursday, June 14, 2012

Vadey

Assalammualaikum... selamat pagi... jom layan sarapan pagi ini...


Lapar.. hari2 mau makan... jom kita buat vadey... senang sebenarnya nak buat vadey ni.. kuih tradisi india yang menjadi kegemaran, takde sukatan sebenarnya hanya perlukan kacang dhall, bawang besar, cili kering, garam, sedikit rempah kari dan daun kari, serta sedikit jintan manis dan jintan putih.

kalau ada food processor lebih senang boleh kisar tanpa gunakan air tapi den guno blender kenalah tambahkan air sedikit asal boleh pusing jangan letak air banyak sangat, kalau  kisar kasar adalah lebih baik tapi den punya tuh terhalus dan terlembek sket.


Rendam kacang Dhall semalaman masuk peti sejuk, esoknya kisar dengan semua bahan yang ada, dah rasa garamnya boleh lah goreng macam goreng cucur tu sebab lembik...,  tak dapatlah nak bentukkan.


makan dengan cili hijau segar kalau nak pedas atau makan dengan sos cili, pekena pulak dengan nescafe panas.. hmmm trylorrr

4 comments:

~~zana@pb~~ said...

Alahai, comel je mangkoknya. Kena tarik dgn hubby akak, abis! Hubby akak suka sgt vadey tp bini dia malas nak buat. Dulu2 rajin..hehe..nak seketul!

aeinio said...

heheh mangkuk romantika... kecik jerrr... saya x rajin gak tak rajin nak blend.. huhuhu ni sbb layan anak tekak aje..

ZEEQA AJIE said...

ohh baru tau ejaannye vadey sebab selalu sebut wadey. hehe~

aeinio said...

vadei kot... alahai.. akak pon hentam gak nih..