Friday, November 9, 2012

Asam Tumis Pedas Ikan Patin


Assalammualaikum... minta maaflah entry tertunggak.. huhuhu.. jom layan resepi ek... ini bukanlah juadah berbuka sebaliknya juadah harian sebelum berpuasa lagi.. semalam hari keenam berpuasa kami pertama kalinya untuk tahun ni ke bazzar ramadhan.., itupun kenala limit berbelanja tengok semua rasa nak beli semua tapi kena dan perlu elakkan pembaziran alhamdulillah apa yang kami beli semalam 90% habis.. lega rasanya..



selalunya bila ikan patin selalu sangatlah disajikan dengan masak tempoyak atau lemak cili padi.. terus terang aku kureng sket ikan sungai ni tapi encik separuh nyawa tu suka.. sesekali layanlah selera dia.., opss sesekali ke..?? selalu layann kan kan kan..! memandangkan ikan ni jenis berlemak aku tukar masak asam pedas lerr.. ok jugak.. aku x makan pun amik kuah sket sib baik ada telur.. aku jamahlahh.., selebihnya makan ikan goreng ikan sungai kalau yang goreng tu tekak ni boleh terima laa..


bahan2nya
10 tangkai cili kering (buang biji dan rendam air panas hingga lembut)
2 tangkai cili merah
5 ulas bawang kecil
3 ulas bawang putih
sedikit belacan
sedikit halia
sedikit kunyit hidup >< 1/2cm
1/2 sudu teh ketumbar biji
1/2 sudu teh jintan manis
1/2 sudu teh jintan putih
(semua bahan dikisar halus)

bahan tumis
1 ulas bawang merah hiris
1 ulas bawang putih hiris
1/2 sudu teh halba
minyak masak (agak2 ajerlah agar cili garing)

bahan lain
ikan patin - basuh dan bersihkan (basuh ikan sungai gunakan asam limau, asam jawa ataupun rendam dengan garam kasar)
air asam jawa
daun kesum
garam dan gula serta air secukupnya..

jom masak :-

panaskan minyak dalam kuali atau periuk yang sesuai masukkan bahan tumis kacau hingga naik aroma terus masukkan bahan yang kisar masak hingga pecah minyak bila dah masak (time ni boleh kurangkan minyak jika terlebih minyak) masukkan air asam jawa garam dan sedikit sahaja gula juga tambahkan air mengikut kepekatan yang dikehendaki didihkan kuah. setelah mendidih barulah masukkan ikan dan daun kesum jaga - jaga ikan patin ni sangat berlemak dan lembut jadi dia mudah hancur kacau berhati - hati. bila kuah dah mula mendidih dan ikan masak bolehlah matikan api.., kalau suka boleh juga tambahkan kacang bendi atau tomato. selamat menerai ek... hepi cooking!! :)



4 comments:

LinRosly said...

Assalamualaikum Aeini;
Sedapnya Asam Pedas ni..jom kita tukar Kak Lin masak kari ikan tenggiri...

ZEEQA AJIE said...

kalau ikan patin saya suka masak gulai tempoyak. hehe.

p/s : nice pic! pandai amik gambar makanan ek. :)

aeinio said...

wslam lin.. jum tukar...

zeeqa, saya belum cuba lgi masak tempoyak tu tak tau bila nak try sebab hubby aje yg makan pun hehe

Amie said...

Memang sesuailah ikan patin masak begini aeino...