Advert

nuffy

Tuesday, May 4, 2010

Asam Pedas

sorilaa ek masa snap gambar ni batery kong! tu yg blurr tu.. dah takde photo lain.. hmmm...
En suami yg siang ikan tu.. tu laa pasal kat ekor tu masih ada jaketnya.. hihihi kalau i yg wat tak mcmtu.. tp... oklaaa dia nak tolongg...

meh layan resipi

Bahan A

6-7 biji bawang merah kecil - ditumbuk
4 ulas bawang putih - ditumbuk
setengah inci kunyit hidup - ditumbuk
3 tangkai daun kari
setengah inci belacan - ditumbuk
setengah inci halia - di ketuk shj
setengah sudu kecil halba
*
pes cili - yg ni agak2 kalau nak pekat letak lebih kalau nak cair n kurang pedas letaklaa sikit..
minyak masak utk menumis

Bahan B

Ikan tak kisah ikan apa yg ni i masak ikan cencaru (kegemaran hubby)
 2 kpg asam gelugor
bendi / terung / tomato
garam
air secukupnya

cara2nya

panaskan minyak dan tumiskan bahan A hingga naik aroma, kemudian masukkan pes cili masak hingga pecah minyak. masukkan air secukupnya bila dah mendidih utk kali pertama masukkan ikan biarkan mendidih masukkan garam n asam keping, akhir sekali bolehlaa masukkan kacang bendi / tomato jika suka.. kalau terung masukkan bersama ikan sbb terung lambat sikit nak empuk. matikan api dan siap utk hidangan..


3 comments:

nabilah_2908 said...

erm...asam pedas letak daun kari...belum pernh try..huhu..

biasanya campak serai + daun limau je.. :)

ain said...

tulaaa kena try.. mamak pon confius.. hehehe

Willie a.k.a Reptoz said...

Wah..ada baby song.

Care to exchange link?