Saturday, November 6, 2010

Kembung Asam Pedas dengan daun kari




Masak Asam pedas atau Asam Tumis ni dah jadi cam sokmo gitu... tiap2 minggu mesti buat... tak kiralaa ikan apa aku jerr yang jarang post resepi sebab ada ketikanya macam malasjerrr  nak pegang itu camera maaa.... sebenarnya ini adalah resepi turun temurun dari mak tapi telah di sesuaikan dengan selera en suami aku tu... 
so adalah acara mengubah suai gitukan... hahahaha

bahan2nya

1kg ikan kembung - siang dan basuh bersih dan di potong 2
garam
air asam jawa
air secukupnya
kacang bendi
minyak masak

* kisar halus / tumbuk
5 biji lada hitam*
segenggam cili kering*
3 batang cili merah*
1 biji tomato*
sedikit belacan*
sedikit kunyit hidup*
sedikit halia*
bawang merah*
bawang putih*

bahan penumis
3 tangkai daun kari
1 biji bawang merah - dihiris
1 ulas bawang putih - dihiris
sedikit halba

cara2nya

panaskan minyak dalam periuk, tumiskan bahan penumis hingga naik bau dan terus masukkan bahan kisar masak hingga betul2 cili garing, bila bahan kisar dah pecah minyak terus masukkan air asam jawa dan garam serta air secukupnya (untuk kuah) biarkan mendidih, bila dah mendidih masukkan ikan biarkan mendidih untuk kali kedua hingga ikan masak akhirnya masukkan kacang bendi / terung biarkan sekejap dan matikan api.

6 comments:

Melati Qistyna's Mummy said...

akak pown masak asam pedas arini....

tp akak x suke letak daun kari, akak ske letak daun kesum, bunga kantan, ladyfinger :P

aeinio said...

:P asam pedas saya ni mcm2 kak.. hehehe bertukarr.... leh tukar2 :P

Abu Luqman said...

salam ziarah..saya memang suka asam pedas ikan kembung..kalau dimakan panas panas...

Mak Peah Bini Sood said...

anak dara kak mok mmg suka sgt asam pedas ikan kembung nih boleh di hirup2...

kak Erna said...

salam aeini..sedapnya asam pedas..tengok gambar pun dah terbuka selera,,

aeinio said...

tq semua.. mmg asam pedas ni dah jadi menu rutin dalam famili.. hmm.. tak jemu2