Advert

nuffy

Tuesday, July 5, 2011

Peria Goreng Tepung


Saper pernah makan peria goreng.. ni antara my peberetttt... semasa dlam pantang peria ni dah jadi cam ulam kena makan 2 minggu pertama mentah dan regunya ialah air asam jawa n lada hitam... kalau terkena yang pahit tu fuiyoooo pahit wooo masa tu cam rasa "kenapalaa kena makan mentah2 camni takleh goreng ke makkk???" mak kata "tak boleh" huhuhuhu


perghhhh berasap lagik tuh...!! selepas tempoh 2 minggu mak gorengkan peria tuk aku, garam n kunyit jerr tu pon cam balik2 dalam minyak jerr tak garing pon.. oklaa kan tukar selera sehingga habis pantang.. n still pahit lagik sbb... tak garing! bila aku buat sendiri aku goreng garing2 makan dgn nasi panas2... bila terlihat resepi peria goreng tepung dalam blog kak jee langsung nak mencubanya... ternyata lebih sedap lagi.... jom layan resepi...


bahan2nya
5 biji peria (peria katak - di potong bulat spt dlm gambar buang biji di tengah)
garam & kunyit secukup rasa
2 sudu tepung goreng ayam - aku guna HPA
2 sudu tepung jagung
minyak masak


cara2nya
potong n basuh bersih peria, satukan tepung HPA dan tepung jagung. gaulkan peria dengan garam n kunyit, pamaskan minyak, taburkan tepung dan goreng garing.... tersangatlahhh sedapnya.. macam rasa cendawan goreng tepung pon ado....

5 comments:

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam....
sedap nampak peria goreng tu.. akak dlm pantang pun mak pernah masakkan peria.. masak kacau goreng aje.. tapi adik akak yg no. 2 tak boleh lak makan peria dlm pantang... alah pulak dia.. mungkin dah resmi sayur menjalar yang dikatakan sejuk... tp akak ok pulak tak alah... so.. akak balun jelah.. hehe..

aeinio said...

hehehe kalau boleh makan balun jerr... saya pon ok jerr..

Ayu said...

Assalaa aeinio,
wah meh lah kita tukar2 peria goreng dengan peria goreng taucu..ermm sedapnya

aeinio said...

wsalam ayu yok tukau... hehehe

Kay Masingan said...

sedapnyayayyayaya.......