Tuesday, November 2, 2010

Gulai Merah Talapia


dah makan tengahari ke belum...??? jom makan...

Ikan Talapia memang sedap....., kepada yang memang dah biasa makan ikan air tawar, aku...!!! lehlaa makan........  kalau bergoreng, kalau tak goreng tu..., susah gak nak telan...  oleh kerana nak ikut selera sendiri dan anak2 makan, maka terciptalah resepi ini hehehehehe jangan tak kenal ek, puan aeinio..!!!resepi hantemmmmm jugakk lorr...!
layannnnnnnnnnnnnnn


di sebabkan aku ni memang selalu sangat menghentam.... baik aku type resepi.., sebenarnya untuk rujukan sendiri juga...

bahan2nya
2 ekor Talapia - siang bersih garam kunyit goreng garing
cili kering - rendam buang biji dan kisar

sedikit belacan*
1ulas bawang putih*
3 biji bawang merah*
bahan * tumbuk kasar
sebatang serai - di ketuk
1 labu bawang besar - potong bulat
1 cawan santan pekat + 1/2 cawan air
beberapa batang terung - di belah dua
minyak masak
garam & gula
air asam jawa

cara2nya
tumiskan bahan tumbuk hingga wangi bau belacan... masukkan cili kering masak hingga pecah minyak masukkan serai, masukkan pula santan dan air, perasakan dengan garam & gula juga air asam jawa, kacau hingga kuah mendidih masukkan terung, bawang besar dan ikan, masak hingga kuah pekat dan terung lembut.. siapppp

6 comments:

Ummi Aisyah || Cik Yah said...

yummy!!terliur abih

**sHiKinn** said...

wah gambar yg paling bawah tak tahan tuh...terus rasa lapar..tambah2 hujan kat sini.

aeinio said...

yerlaa laporlaa hujan2 ni....

zmah said...

Menyelerakan....

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...

namapk menyelerakan..tapi suami sy tak suka talapia..if buat camni guna ikan merah leh gak kan?

terliur sat..ehehe

aeinio said...

zmah... ^^
rose apa 2ikan pon boleh...